Rodzaje dystrybucji towarów i usług

Klasyczny system dystrybucji towarów znajduje się wszędzie dookoła Nas – w marketach, sklepach, nawet w internecie. Każdy produkt zostaje wyprodukowany przez producenta i sprzedawany przez sklep. Ta droga produkcji towaru i sprzedaży ma swoją cenę, tym bardziej że wzrasta ona wraz z reklamą, na którą często decydują się producenci wielu produktów, a także dystrybucją i logistyką, które w wielu przypadkach okazują się być bardzo skomplikowanym procesem. Te potężne koszty nie ponoszą firmy produkujące i sprzedające asortyment ale klienci, którzy płacą dodatkowe pieniądze za zakupiony towar. Jak widać ten standardowy model dystrybucji sprawdza się znakomicie i wypracowuje potężną marżę zarówno dla producentów jak i sklepów. Jest za to nieopłacalny dla ostatecznego konsumenta ze względu na wysoką cenę.

Fakty i mity dystrybucji towarów i usług

Model dystrybucji towarów znany Nam ze sklepów to nie jedyna możliwość na dostarczenie konsumentom produktów. Jak się okazuje firmy, które wprowadzają inne rozwiązania są w stanie zaproponować asortyment wysokiej jakości w znacznie atrakcyjniejszych cenach. Dzieje się tak ponieważ wypromowanie marki przez reklamę (banery, TV, radio) podnosi cenę produktów nawet o 40%, dodatkowo sprzedaż towaru w sklepie, który również musi zarobić podnosi tą cenę o kolejne 40%. Są to średnie wartości procentowe, które uzależnione są od rynku, konkurencji i wielu czynników. Na tym etapie cena produktów w sklepach wzrasta od 60% do nawet 90%. Być może te liczy wydają się mało możliwe, jednak wystarczy przytoczyć prosty przykład.

Kalkulacja marży na produktach

Perfumy to produkt dobrze znany każdemu z Nas, na oryginalne zapachy które znajdziemy w drogeriach nie każdy może sobie pozwolić ze względu na wygórowaną cenę która wynosi od 300zł do 600zł. Skład perfum jest prosty i dobrze znany każdemu chemikowi:

– olejek zapachowy (czysty koncentrat) – w perfumach jest go około 30% całej zawartości
– alkohol – którego jest zdecydowanie najwięcej
– reszta to utrwalacze, barwniki czy katalizatory

Jak widać skład okazuje się być bardzo prosty, a dla światowych producentów perfum jest również wyjątkowo tani. Wyprodukowanie perfum 30ml to koszt około 2-3zł. Doliczając do tego flakon i opakowanie maksymalne koszty wyprodukowania gotowych perfum wynoszą 5zł. W tej sytuacji świadomość zakupów staje się powalająca i wręcz odrzuca konsumenta od zakupu. Dlatego w marketach możemy kupić tańsze alternatywy w formie wód perfumowanych czy wód toaletowych chociaż zupełnie nieświadomie większość z Nas nazywa je perfumami.

Niestandardowe rozwiązania a dystrybucja towaru

Chodź ten model dystrybucji to konieczność, bo w końcu bez niego nie było sklepów, to i tak na rynku prężnie rozwijają się firmy działające zupełnie inaczej. Jak się okazuje dzięki temu bardzo dobrze na tym wychodzą zarówno firmy sprzedające własne usługi, produkty, a także konsumenci, którzy z nich korzystają. Dzisiejszy rynek dostarcza Nam bardzo wiele możliwości. Dzięki temu niektóre firmy mieszają różne modele w celu optymalizacji i maksymalizacji sprzedaży.

Sprzedaż bezpośrednia

Najbardziej znane formy dostarczania produktu do ostatecznego konsumenta to sprzedaż bezpośrednia, w której możemy kupić produkt przez osobę reprezentującą daną firmę. Najczęściej są to kompetentni w swojej branży sprzedawcy, którzy w sposób bezpośredni sprzedają własne produkty. Zaletą tego modelu jest to, że koszty związane ze standardową dystrybucją są obcięte, dzięki temu mamy możliwość zakupienia wysokiej jakości towaru w atrakcyjnej cenie. Jak się okazuje bardzo często taki sprzedawca to również Nasz znajomy, dzięki takiej współpracy wspieramy również jego działalność. Oczywiste jest to, że firm działających w branży sprzedaży bezpośredniej jest bardzo wiele i należy podchodzić do tego z dużą ostrożnością ponieważ nie zawsze firma, która funkcjonuje w tym modelu proponuje produkty wysokiej jakości.

Call center

Aby kupić produkt czy usługę najpierw musimy się o nich dowiedzieć. To w jaki sposób dowiadujemy się o możliwościach zakupu zależy bezpośrednio od firmy, która reprezentuje daną grupę produktów. W standardowej dystrybucji produkty i usługi poznajemy przez reklamę bądź w samym sklepie. W przypadku sprzedaży bezpośredniej informacje są Nam przekazywane bezpośrednio od osoby, z którą mamy kontakt. Na tym etapie pojawia się alternatywa wymagająca mniej czasu i zaangażowania w sprzedaż produktu, a która w wielu przypadkach może okazać się równie skuteczna. Call center to nic innego jak kontakt telefoniczny konsultanta reprezentującego firmę w celu sprzedaży określonych produktów bądź usług. Chodź jest to mało lubiany przez wiele osób model sprzedaży (ze względu na natarczywość i wydzwanianie przez sprzedawców)  to przynosi on bardzo pożądane efekty. Okazuje się również że na call center decyduje się coraz więcej firm. Dzieje się tak ponieważ call center można w prosty sposób kontrolować i weryfikować poprawiając jego skuteczność. W końcu wszystkie rozmowy są nagrywane o czym informuje Nas konsultant na początku rozmowy – chodź nie zawsze.

Marketing wielopoziomowy

Marketing wielopoziomowy zwany również marketingiem sieciowym czy w skrócie MLM to bardzo interesujący i godny uznania model dystrybucji towaru. W odróżnieniu od innych form dystrybucji w marketingu sieciowym osoby reklamujące produkty i usługi są niezależnymi jednostkami, które w bezpośredni sposób współpracują z firmą. W tej sytuacji przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją i dostawą towaru, a zadaniem partnera biznesowego jest reklama. Reklamować firmę w MLM można na dwa sposoby: pierwszy to sprzedaż bezpośrednia produktów i usług firmy. Dzięki temu w krótkim czasie możemy zarobić dodatkowo kilkaset złotych. Drugi sposób wymaga już zaangażowania jednak w perspektywie czasu może Nam przynieść fortunę. W skrócie polega to na zapraszaniu do sklepu firmy innych osób (rodzinę, znajomych, znajomych znajomych itd). Zaproszone przez Nas osoby automatycznie rejestrowane są w Naszej strukturze. Gdy te osoby zamawiać będą produkty i usługi firmy (przez używanie produktu i sprzedaż bezpośrednią) to my z tego tytułu  będziemy wypracowywać określone profity uzależnione od planu marketingowego przedsiębiorstwa. W ten sposób można wprowadzić bardzo wiele osób. Cała zabawa zaczyna się jednak wtedy gdy Nasze osoby ze struktury zaczną Nas duplikować. Wówczas wypracowany obrót w Naszej strukturze będzie nieustannie wzrastał. Na tym etapie kluczem jest zapewnienie pomocy i opieki wszystkim partnerom znajdującym się w całej grupie.

Perspektywa marketingu sieciowego

W ten sposób możemy zbudować biznes na lata. Dzięki takiej formie zarówno producent jak i partner mogą wspólnie wypracowywać korzyści finansowe. W tej sytuacji nie tylko firmie zależy na jak największej sprzedaży. Osoba angażująca się w MLM zarobi tyle ile sama zdoła wypracować, dlatego również dla niej obrót firmy jest ważny. Ten model dystrybucji świetnie sprawdza się w USA i Kanadzie. Dzięki temu setki tysięcy osób na całym świecie stało się niezależnymi finansowo.