Na czym polega sprzedaż bezpośrednia?

Na czym polega sprzedaż bezpośrednia?

Obecnie na potęgę mnożą się branżowe zwroty i terminy, które zakorzeniają się w polszczyźnie i krążą w obiegu niezależnie od tego, czy nam się podobają, czy też nie. Na rynku biznesowym funkcjonują różne określenia, które niekoniecznie muszą być zrozumiałe dla laików niezorientowanych w temacie. Jedną z takich fraz jest direct sale, czyli jedna z form sprzedaży detalicznej, a mówiąc najprościej – sprzedaż bezpośrednia.

Jak to działa?

Sprzedaż tego typu opiera się na bezpośrednim kontakcie między nabywcą a sprzedającym (face to face). Osoba, która sprzedaje, bezpośrednio dociera do potencjalnego klienta i oferuje mu jakieś dobra lub usługi. Mówiąc jeszcze inaczej, direct sale to oferowanie konsumentom towarów (lub usług) bezpośrednio na zasadzie kontaktu indywidualnego, zazwyczaj w miejscu zamieszkania klienta, jego domu czy mieszkaniu, albo w miejscu pracy czy w każdym innym miejscu poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej (sklepem, itd.). Nierzadko organizuje się także specjalne wyjazdy turystyczne, które w dużej mierze nastawione są na sprzedaż bezpośrednią, ponadto jej formą jest też konsulting w firmach kosmetycznych, np. AVON.

Zalety direct sale

Ponieważ sprzedaż bezpośrednia jest formą sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową, nie można mówić o direct sale w sklepie, markecie, hurtowni czy lokalu usługowym. Tak, jak wspomniano wyżej, sprzedaż bezpośrednia ma miejsce w domu konsumenta albo w sali (w przypadku zbiorowego pokazu) i odbywa się w formie rozmowy lub pogadanki. Ma sporo zalet, ponieważ z jednej strony umożliwia klientom bardzo dokładne i wnikliwe zapoznanie się z produktem, obejrzenie go z każdej strony, a nawet przetestowanie, a drugiej wpływa na wyrobienie sobie własnego zdania na temat konkretnego towaru. Jest to zachęta do inwestycji, a z drugiej strony gwarancja jakości i zapowiedź tego, czego można się po danym produkcie spodziewać. Ponadto to bardzo skuteczny chwyt marketingowy, ponieważ zadowolony z jakości klient w wolnym czasie może napomknąć o produkcie w gronie znajomych, którzy zechcą go zamówić, a później dowiedzą się o nim znajomi znajomych i tak dalej.

Jak dostarcza się produkty sprzedaży bezpośredniej?

Wszystkie towary nabyte w drodze sprzedaży bezpośredniej są dostarczane bezpośrednio do domu klienta. To bardzo wygodna forma handlu, którą doceniają przede wszystkim mieszkańcy małych miast i wsi, którzy mają problem z powszechną dostępnością do wielu towarów i usług.  Ponadto dostawa sprawdzonego produktu pod same drzwi to niesamowita wygoda i oszczędność czasu.

Rosnąca popularność direct sale

Sprzedaż bezpośrednia z dnia na dzień ma coraz więcej zwolenników, którzy doceniają jej zalety. To nowa, świeża formuła, która wydaje się atrakcyjna wobec znużenia jakością obsługi w sklepach stacjonarnych (która jest wręcz nachalna). Konsumenci mają powoli dość reklam i coraz częściej odczuwają potrzebę merytorycznej rozmowy ze sprzedawcą, a właśnie taką jest w stanie zapewnić osoba parająca się tą formą sprzedaży. Ponadto liczy się indywidualne podejście do klienta, możliwość przetestowania towaru oraz czas do namysłu.